Mellan släggan och städet – Akseli Gallen-Kallelas orosfyllda 1910-tal

28.1.2017 - 3.9.2017

vapaa-taiteilijaFrån Afrikas värme in i utmätningsmannens händer, undan världskriget i ett gömsle i ödemarken. Till fronten vid inbördeskriget, vidare till rituppdrag från landets generalstab och en utnämnelse till adjutant åt riksföreståndare Mannerheim.

Det tidiga 1900-talet var en tid av stora omvälvningar i Finlands historia och en turbulent tid för Akseli Gallen-Kallela och hans familj.

Akseli Gallen-Kallela var på den tiden en känd konstnär, men offentligheten hade sin avigsida: unga konstnärer gjorde honom till föremål för kritik, och pressen publicerade karikatyrer av honom. Samtidigt var vardagen knapp med liten arbetsro, ekonomin var ansträngd och hela familjen berördes av oroligheterna i samhället.

d-dep-kirsti_lukee

Kirsti läser (Kirsti i Kalela läsande nyheterna om kriget), 1917. Privat samling. Foto: Gallen-Kallela Museet / Jukka Paavola

På Gallen-Kallela Museet inleds Finlands 100-årsjubileumsår med en utställning som fördjupar sig i 1910-talet, en tidsperiod som fortfarande väcker känslor och frågor, och i Akseli Gallen-Kallelas roll i den dåtida konstpolitiken och de samhälleliga omvälvningarna. Vad vet vi om Akselis handlingar under kriget: var var han, vad gjorde han, och vad har han själv berättat om sina upplevelser?

I samarbete med Finalds Vita Ros och Finlands Lejons Ordnar

Guidade visningar på svenska den sista söndagen i månaden kl. 14.
29.1., 26.2., 26.3., 30.4., 28.5., 25.6., 30.7., 27.8. kl. 14

30-7-029_nettikoko

Storkorset med kedja av Finlands Vita Ros orden. Utformat av Akseli Gallen-Kallela 1919. 1925 (kraschan), 1926 (kedjan) Finlands Vita Ros’ och Finlands Lejons orden. Foto: Gallen-Kallela Museet / Jukka Paavola

pilakuva1918

T. Vikstedt: En fri konstnär ute i det fria – eller Akseli Gallen-Kallela ute på Alberga. Karikatyr i tidskriften Fyren 32/1914. Foto: Gallen-Kallela Museet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nähdäksesi lehdistökuvat, kirjaudu ensin sisään sivustolle.